Om meg

Jeg heter Tone, bor sammen med Trond, Una og Titou, bøllen i familien som sikkert vil bli ytterligere presentert fremover. Vi er alle x bergensere og bor nå på Nesodden, etterhvert som tiden går vil jeg komme med mine favoritt matoppskrifter og alt annet som kommer ut av hodet på kjøkkenet. Bildene her er enten tatt av meg eller Trond som er husets amatør fotograf. Velbekomme!

fredag 3. september 2010

Saftige skoleboller og skolefri

Idag har jeg hatt fri og Una og venninne ble hentet etter skoletid, gleden sto i taket da jeg sa at jeg hadde laget skoleboller og kakao! Bollene er raske å lage og de er så mye bedre enn de vi får kjøpt i butikken, lenge har jeg unngått skolebollene på grunn av kremen siden jeg trodde det kom til å ta for lang tid, men her tar jeg en snarvei og kjøper en liten vaniljekrem pakke.
Denne oppskriften gir ca 14 boller, de kan også fryses.


4 dl melk
100 g margarin
1/2 pk tørrgjær
1 dl sukker
1-2 ts kardemomme
ca 600 g hvetemel


1 kopp melis
1 sps vann
tørket kokos
ferdig pakke med vanlijekrem


Varm melk og margarin til fingervarmt. Bland gjæren med alt det tørre og tilsett melkeblandingen i bakebollen. Elt deigen til den blir smidig, dekk den til og la heve til dobbel størrelse. Trill boller som settes på plate med bakepapir, etterhev bollene godt.
Dusj bollene med vann og lag et hull i midten på bollen med fingeren, fyll hullet med vanlijekrem og stek midt i ovnen på 175 grader i ca 10 min til bollene er gyldne. 
Fyll en kopp med melis og rør i vannet, pensle bollene med melisglasuren og strø straks på tørket kokos. Server gjerne bollene sammen med en varm kopp kakao, nam nam....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar